torsdag 27 oktober 2016

Jaktkritik

I ett lokalt annonsblad intervjuas en jägare som skjutit en tidtagare. Det litet märkliga är att han svarar på en fråga "Hur känns det att skjuta älgen?" "Det är alltid lite tvetydigt att skjuta ett djur när man är djurvän". Men varför gjorde han det då? Kände han sig pressad? Det framgår också att han aldrig tidigare har skjutit någon älg trots att han varit med i jaktlaget i 10 år. Jägaren säger också "Dagen efter såg vi en lika stor men då var det bara att sitta och titta på, något som ger minst lika mycket glädje". Sen säger han på frågan om varför det inte blivit fler skjuta älgar under de tio åren han jagat "Det är inte så lätt som man kan tro.... Sen behöver man inte skjuta på allt". På frågan om varför han jagar svarar han som alla jägare "Avkoppling att vara ute i naturen".
Men varför ha med sig en bössa? Jag är ute i natur precis av samma orsak men jag skulle aldrig förstöra den frid och ro som finns med att avlossa ett skott som sliter sönder all njutning av lugn och som lever kvar i sekunder i eko i skogen.
Trots alla de år jag varit ute i många olika skogar har jag aldrig sett en tioyaggare. Jag minns att jag fann ett horn med fyra taggar en gång så det är sällsynta djur och de borde sparas för avel och njutning för andra människor. Svensk älgjakt har förstört stammen med alltför unga älgtjurar och alltför skev könskvot. Det finns mycket för jägarkåren att ändra på.
I lokalTV så berättades det att en orädd räv skjutits i en by i Uppland. Någon (några?) var rädd att räven skulle ge sig på sällskapsdjur (var dom rädd om katten?). Jag är övertygad om att räven skulle lätt kunnat göras rädd för människor med enkla medel som skrika, springa efter den och kasta saker på den. Efter några utfall skulle räven vara rädd för människor och aldrig visa sig mer i närheten av boningshus.
Men det finns människor som hatar naturen och ser allt som kommer därifrån som något farligt. Nu kan man ju tycka vad betyder en räv då 70 000 andra dödas? Inte mycket men naturhatet är skrämmande.

Köp boken "Jakkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida :www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar