lördag 21 maj 2016

Jaktkritik

Efter att ha försökt få en kvart tillsammans med Landsbygdsminsiter Sver-Erik Bucht fick jag i går följande svar
"Sven-Erik har inte möjlighet, men Claes Nordmark har, vilket vi har svarat åtskilliga gånger."
Vi har också från Jaktkritiekrnas sida framhållit att om en statssekreterare får 15 min för att framför det vi sagt skulle vi lika gärna få tiden. Förmodligen får statssekreteraren några minuter och då blir vårt budskap inte klart eller värre förvanskat. Dessutom kan inte ministern ställa frågor och få dessa besvarade. Vi har därför avböjt att träffa statssekreteraren.
Jaktkritikerna har ju varit verksamma i åtskilliga år och har träffat Margareta Winberg, Lena Sommestad och Kjell Larsson som alla haft tid t o m i 30 min (minst). 
Jag läste i DN för en tid sedan att Carl Tham (tidigare minister) ansåg det vara ett demokratiskt problem då inte ministrar ville träffa medborgare. Jag håller helt med honom. Jag är övertygad on att Svern-Erik Bucht anser att våra åsikter är värdelösa och inget att bry sig om. Jag har hört att Sven-Erik Bucht är jägare och detta har naturligtvis betydelse. 
Men min åsikt är att det enda som kan förändra världen är samtal, dialog och diskussion. Har man bara ja-sägare omkring sig blir man snart en despot som aldrig kommer att ändra sig. 
Samtal syftar till att så ett frö, somt faller på hälleberget men somt kommer i god jord och ger hundrafalt igen (som det står i bibeln). Nu stänger Sven-Erik Bucht dörren och får aldrig höra vad vi står och vill diskutera. Andra ministrar har lyssnat och vi har bl a fått ett större antal arter fredade under Jaktkritikernas verksamhetsår. 
Att lyssna till andras åsikter borde vara en plikt för beslutsfattare. Däremot behöver de naturligtvis inte genomföra förslagen men självfallet kunna argumentera för att inte gör det. Denna insikt saknar Sven-Erik Bucht och är därmed synnerligen olämplig som minister och beslutsfattare.

Det återstår drygt en vecka till avslut i omröstningen till "nationaldäggdjuret" Se vår hemsida: www.jaktkritikerna.se





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar