torsdag 8 oktober 2015

Jaktkritik

I förrgår såg jag ett årogram på SVT 2 "korrespondenterna" som handlade om jakt i Sydafrika, Grönland och USA.
Det som visades var knappast den "vanliga jakten" som bedrivs i dessa länder utom den på Grönland. Men ändå måste jag kommentera inslaget.
I Sydafrika intervjuades en ägare av en farm som sålde jakt på i fångenskap uppfödda lejon. I programmet uppgavs att svgiftrm för stt skjuts ett lejon låg mellan 150 000 - 200 000 kr men då fick man också med sig ett huvud av lejonet som man kunde sätta upp på väggen hemma i vardagsrummet. Detta är ju sjukt i ordets rätta betydelse för att inte säga rent patologiskt men jägare är enligt min mening skadade i själen utan känslor för det lidande som djuren utsätts för i jakten. Alltnog försvaret för jakten var enligt ägaren att detta var ett sätt att behålla djuren i området. Som jag ser det var det en underförstådd rasism från boerättlingen. Skulle de svart få hand om marken skulle inga djur finns kvar. Vem vet skulle andra äga marken skulle kanske en mer lönande och mer arbetskrävande varsamhet kunna skapas genom safariturism. Enligt inslaget fanns ju t ex noshörningar i området. Roligt var också att höra alla jägaren påståenden att vi som kritiserar jakten "inte förstår något  eller kan något om jakt". Jägarna har ju rätt i att jag i alla fall inte förstår varför det är ett nöje att döda djur.
På Grönland kan man kanske inte importera alla livsmedel och det finns ju ingen möjlighet att odla något. Därför är det väl nödvändigt att jaga för många inuiter. Men det jag vänder mig emot var att "Nu hade vi tur att sälen inte sjönk". Det gör tydligen de flesta sälar som skjuts. Det framgår inte i programmet om det är varannan eller var tredje eller färre som kan bärgas. Hur som helst är det skandalöst att inte kunna ta tillvara alla djur som dödas. Harpungevär eller jakt då sälarna liggar på isflak borde vara det enda tillåtna.
Inslaget från USA med mannen som varit vegan blivit jägare tillhör det mest udda. Personens bevekelsegrund var smått bisarr. Andra grannar dödade insekter men också hjortar för att freda sina odlingar. Dessutom hade han enligt programmet blivit lidande av vitaminbrist bland annan B12. Därför måste han börja äta kött. Jag känner två veganer som utan vidare klar sig bra. Skulle vitaminbrist uppstå vinns ju syntetiska vitaminpiller att köpa.

Läs vår hemsida: www.jaktkritik.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar