torsdag 29 oktober 2015

Jaktkritik

Jag håller helt med den anomyme kommentatorn som fördömde det nya nöjet som jägarna har kommit på; att släppa ett antal hundar som får jaga vargar och björnar. Det kallas tydligen "pack" vilket betyder samling eller hop.
Jag tycker detta liknar den avskyvärda rävjakten i England som ju glädjande nog har blivit förbjuden men nu då de konservativa har kommit till makten tydligen försöker få tillbaka. Hoppas de inte lyckas.
Men här i Sverige kan tydligen detta få ske. Visserligen kan hundarna inte bita ihjäl vargar eller björnar men kanske bita och skada dessa djur innan jägaren kommer till skott.
I Jaktlagen står det att "Jakt inte för innebär onödigt lidande" (jag har alltid hävdat att jakt är ett onödigt lidande) men här är det ju uppenbart att de jagade djuren såras innan de kan dödas vilket näste innebära "onödigt lidande". Dessutom måste ju många hundar också kunna bli skadade men många jägare har förlorat känslan och empatin för djur om de någonsin har haft det. Det är helt oförklarligt att Naturvårdsverket tydligen har godkänt dylik jakt men som jag skrivit förut är de flesta (alla?) som sitter och adminitrerar  jaktfrågor jägare själva och som jag tycker en jävsituation.
Det borde finnas en möjlighet att överklaga dylika beslut för att få dem prövade hos någon juridisk instans. Men är det möjligt? och i så fall var?

Läs vår hemsida: www.jaktkritik.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar