torsdag 10 september 2015

Jaktkritik

För några dagar sedan hörde jag på radio i Studio Ett (tror jag att det var) om att jägare någonstans i Norrland hade satt en web-kamera på en jakthund. Varför de gjort det var helt enkelt en ploj, ett jippo.  Nu hade illa fall hunden kommit i en liten konflikt med en grävling och på en fråga vad jägaren gjorde då så svarade han att "Jag tog bort grävlingen" (eller någon liknande eufemism). Man kan undra varför han inte sa "dödade" eller "sköt". Hoppas han skämdes. Tyvärr frågade inte reportern om varför han sköt grävlingen. Det hade jag gärna velat höra. Varför dödas 35 000 grävlingar per år? Kam jag få ett ärligt och biologiskt motiverat svar.

Läs vår hemsida: www.jaktkritik.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken ”Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter”. Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar