söndag 24 maj 2015

Jaktkritik

Först vill jag tala om att jag inte tycker att man ska äta djur. Det lär ha framgått för alla som har läst min blogg en längre tid. Med detta sagt så kan jag skriva följande.
Vissa människor äter grisar, andra inte, Vissa äter hundar, andra inte. I andra samhällen äter man ormar, apor insekter mm, i andra samhällen gör man det inte. Allt beror på den kultur man lever i.
När allt detta är sagt så blev jag fundersam när jag såg ett, som jag tyckte, ett snyftreportage i TV för några dagar sedan. Det handlade om en svensk kvinna som räddade hundar från att slaktas o Kina. Jag trot att om någon kom till Sverige och räddade grisar från slakt skulle den personen anses något konstig. Jag kan tänka  mig att kineser ser denna kvinna som också något märklig. Allt beror på kultur.
Jag antar att alla köttätare tror eller i alla fall hoppas att djuren har det bta under sin levnad och att slakten är snabb och smärtfri. Nu är det väl inte så alla gånger men köttätarna accepterar dagens status och jag antar att kineser är lika svenskar i detta fall.  Varför gör nu TV ett dylikt reportage? Jag tror att dat beror på att hundar äter vi inte utan har dem som sällskapsdjur och de är mycket älskade och att det nu var en svensk som tog hand om hundarna.
Men i Sverige har vi mycket större moraliska problem med djur. I den så kallade viltvården dödas 350 000 djur bara för att jägarna inte vill ha dem i skogen och de äts inte eller på annat sätt tas till vara. 70 000 rävar, 35 000 grävlingar, 9000 fiskmåsar dödas varje år och 10 000-tals skadskjuts med stort lidande och ett betydligt osäkrare liv om de inte avlider av sina skador. När såg ni ett reportage om detta?Jakten är det största djurskyddsproblemet i Sverige men ingen talar om det. Märkligt.

Läs vår hemsida www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken: "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter" Finns på vår hemsida.













 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar