söndag 10 maj 2015

Jaktkritik

Jag läste för någon dag sedan om en lantbrukare som fått fem får rivna till döds och 15 får skadade. Han gick efter sitt gevär och sköt hundarna (!). Det var han i sin fulla rätt att göra och har naturligtvis inget åtal att vänta. Men han sade sig tro att det var vargar.
Min kommentar är att jag har bara sett vargar på zoo och innanför hägn. Men jag är övertygad om att kunna skilja vargar från hundar. Alla de hundraser som jag sett är mycket skilda från vargar i färg och rörelsemönster. Det som jag upprörs över är att lantbrukaren som hade ett gevär troligen också jagar vid vissa tillfällen, äe aå dåligt utbildad att han inte kan skilja på vargar och hundar.
Det är dock inte ovanligt att jägare inte vet vad de skjuter på. Här är ytterligare ett exempel. Tyvärr.

Läs vår hemsida: www.jaktkrittikerna,se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken: "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar