måndag 6 oktober 2014

Jaktkritik

I förrgår var jag på en mässa i Karlstad. Djurliv med under rubriken "För djurvänner". Märkligt nog träffar jag på ett par jägare. De säljer uppstoppade leksakdjur och gör ingen propaganda för jakt men varför är de där? När jag försöker värva medlemmar till Jaktkritikerna så träffar jag också på jägare men de vill aldrig diskutera jakten. En jägare säger då jag tar upp de många skarpskjutningarna som jakten innebär att "eftersök är det värsta inom jakten"- Men varför då fortsätta att jaga? Jakt innebär alltid att man förr eller senare skadskjuter ett djur.
Men för övrigt kom jag i kontakt med många personer som tyckte som vi och jag fick tre nya medlemmar direkt och några som lovade att skick in medlemsavgift när de kunde använda vanliga betalning då de inte hade kontanter just då.  En person, förhoppningsvis på skämt sa: "Skjut alla jägare". Jag vill ha en frivillig avveckling av jakten. De djur som idag kan åstadkomma allvarliga skador på skog, grödor och i trafiken är ju älgar och vildsvin. Kan jägarna acceptera fler rovdjur så skulle dessa arter kunna få lämpliga populationsstorlekar och ingen jakt skulle då vara nödvändig. Jag hoppas att det med tiden blir mer uppenbart att vi måste låta naturen själv sköta sig och att vi människor bara förstör och skapar obalans.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken: "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar