torsdag 26 juni 2014

Jaktkritik

Jag kan inte de krav som Krav ställer på behandlingen av kor och grisar för att de ska bli Kravgodkända. Kanske Fridens liljor har rätt Men jag vet att Hargs bruk (norra Uppland) har enligt uppgift ca 500 kor som går hela sommaren och långt i på hösten med sina kalvar och korna har mycket stora marker att röra sig inom. Kanske 25 kor går på 1/2 km2. Det är klart att de är instängda men jag tro att de känner sig ganska fri på dessa stora ytor. Harg tar även sitt hö från gödslade marker så jag tror att de är Krav-märkta men jag vet inte vart deras kött kan köpas.
Jag är som sagt vegetarian och är det främst av miljöskäl och även Krav-märkta kor producerar metan.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-guppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar