onsdag 21 maj 2014

Jaktkritil

I går hörde jag  Gunnar Hökmark moderat EU-kandidat på radio. Han fick som de flesta andra frågan om EU ska bestämma om den svenska vargjakten. Det tyckte han inte utan ansåg att Sverige hade de experter som kunde bestämma detta bättre än de byråkrater som finns i EU.
Nu undrar jag två saker:
1) Vilka Svenska experter menade Hökmark? Var det Lena Ek som vill ha 180 vargar eller är det de tjänstemän som finns på Naturvårdsverket? Ingen av dessa kan kallas expert utan de har sina förutfattade meningar. Tjänstemännen på Naturvårdsverket är ofta jägare själva ( och kanske har en biologexamen i sin utbildning) eller har nära förbindelser med jägare. Jag förmodar att Hökmark inte menade de forskare på våra universitet som har ägnat hela sitt liv till att forska på populationsgenetik och anser att det behövs kanske upp mot 3000 vargar i Sverige för att vi ska anse att vargarna inte dör ut av inavel under de kommande seklerna.
För det andra antar jag att Hökmerk anser att Sverige har de experter som behövs för att sköta de angelägenheter som finns i Sverige och då behövs ju knappast EU överhuvud taget. Jag undrar varför Hökmark anser att vi ska vara med i EU. Med hans resonemang kan vi klara allt mycket bättre. Men dessa frågor får vi adlig något svar på.

Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar