onsdag 28 maj 2014

Jaktkritik

Det var inte bättre förr. Det är lätt att konstater när jag tittar på bilden i DN från 1903 (åter publicerad i dag 28/5-14). På bilden stoltserar greveEric von Rosen med en björnunge i famnen och tio döda framför sig utanför sin bostad i Stockholm- Greven hade varit i Finland och jagat och ville tydligen visa upp vad han åstadkommit. Detta är ju ett känt mönster där jägare ofta stolt visar upp sig ofta flinande när de skjutit en björn. Vad "bragden" i detta ligger har jag aldrig förstått.
Men jag undrar i vilket skick kan grevens björnar befinna sig i? Det är ju knappast troligt att alla de tio björnarna skjutit samma dag utan under någon vecka tycker jag verkar mer troligt. Sedan ska björnarna fraktas till lämplig hamn vilket kanske tagit en á två dagrar med häst och kärre. Sltligen ska båten ta sig över Östersjön som väl också tog ett dygn. Lutade inte björnarna? Köttet måste i alla fall var odugligt till människoföda. Kanske björnfällarna gick att använda. Men jag undrar i vilket skick de var; släpade som de borde blivit i skogen, på hästvagnen och till båten. Viktigt var tydligen uppvisningen för greven.
Kanske det var bättre förr? Vem kan i dag skjuta tio björnar i Finland på några dagar. Jag förmodar att rovdjuren var fler i början av 1900-talet än vad de nu är.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik- essäer och bloggar om jaktens avarter". Finns på vår hemsida.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar