tisdag 18 februari 2014

Jaktkritik

Jag brukar inte skriva om vargar. Det finns femtioelva andra föreningar och enskilda personer som sköter denna del av de många och allvarliga problemen inom jakten. Min åsikt är att vargar ska få skyddsjagas då enstaka individer orsakar allvarliga skador.
I dag är det den 18 feb. då Naturvårdsverkets beslut om skyddsjakt på den s k Junselevargen skulle ha trätt i kraft sedan igår. Jag har inte hört något om att vargen skulle ha dödats och därför utgår jag från att jakten överklagats och att ajkten inte har blivit av.
Eftersom jag har deklarerat att jag anser att skyddsjakt ska få bedrivas så kan man ju tycka att jag är överens med Naturvårdsverket. Men så är det inte. I detta fall finns enligt mig två omständigheter som gör att denna varg ska få leva. För det första är vargen viktig för att de svenska vargarna ska kunna få en bättre genetik vilket alla anser vara nödvändigt för att vargstammen ska kunna överleva på längre sikt. För det andra så måste samerna tillåta någon eller några vargar i sitt stora renbetsområde. Annars finns det ingen som helst chans för att vargarna ska få nytt blog från Finland-Ryssland. dessutom anser jag att vargen ingår i samerna kultur som de har all rätt att upprätthålla. I renhållningen måste det ingå rovdjur och samerna ska naturligtvis kompenseras. Om nu Junselevargen redan kostat 7 miljoner så skulle lika mycket kunna ha använts för kompensation.

Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se och gå med i Fb-gruppen Jaktkritikerna. Köp gärna boken "Jaktkritik - essäer och bloggar om jakten avarter". Finns på vår hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar