fredag 23 augusti 2013

Jaktkritik

Ibland hitter man uppslag till bloggar på ställen man inte tänker sig. I går flimrade en rubrik till efter SVT:s Kulturnyheterna. Det stod: "Inga fler bilder på jägare med byte." Detta gjorde mig intresserad och gick in på STVplay/kuturnyheterna och där kunde jag läsa att Aftonbladets chefredaktör Daniel Nordström hade skrivit att "Djuren förnedras. Det blir inga fler bilder på jägare som stolt poserar vid sitt fällda byte". (Läs hela bloggen på SVTplay/kulturnyheterna den 22/8).
Detta är ett utmärkt initiativ. Jag förvånade mig när jag i SVT fick se en jägare med sin skjutna björn. Björnjakten hade ju börjat i veckan och SVT tycker tydligen att detta är en nyhet som måste spridas. Detta är för mig obegripligt. Alltid en flinande jägare vid en björn. Vad är det för märkvärdigt med detta? Endast björnar somn gör allvarlig skada eller är obehagligt närgågna behöver skjutas. Alltså skyddsjakt på enstaka individer. Skamligt av SVT och berömvärt av Daniel Nordström.
En nyhet idag är att en expertgrupp ska avgöra hur stor vargstam som Sverige ska ha. Bättre detta än att riksdagen, Naturvårdsverket eller någon annan bestämmer storleken. Men här liksom hos björnarna så borde vargarna endast skyddsjagas om någon orsakar allvarliga skador eller är närgågna. Men det ska bli spännande till vilket antal gruppen kommer fram till. Några tusen anser en del experter men detta kommer aldrig jägare, LRF, centerpartister eller moderater att gå med på.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar