fredag 5 juli 2013

Jaktkritik

I dagens DN (5/7) läser jag en notis om att en jägare som skadskjutit en jaktkamrat svårt får behålla sin vapenlicens. Kulan gick genom älgen och träffade kamraten.
Det var naturligtvis inte meningen; han hade otur. Men jag anser att otur har bara den oskicklige. Jakt är en mycket farlig hobby. I ingen annan hobby dör eller skadas så många av sina deltagande kamrater. Dessutom förekommer det ju att utomstående också dödas. Därför måste jägarna vara ytterst väl förberedda och ha kunskap om omgivningen så att de är säkra på att ingen annan skadas eller dör bakom djuret de ska döda.
I detta fall tycker jag att det visar på omdömeslöshet av jägaren att gå till kammarrätten och begära att han får ha vapenlicensen kvar. Jag antar att han förlorade rätten i tingsrätten. Han borde inse att han inte  till fullo klarade de krav som måste ställas på en jägare. Dessutom undrar jag vad kamraten tycker och det eventuella jaktlag där jägaren ingår.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar