lördag 27 juli 2013

Jaktkritik

Nu har jag fått igång min dator igen.
Jag har publicerat ett par anonyma inlägg (nästan alltid från jägare!). När jag började blogga så tänkte jag inte publicera anonyma inlägg men gör det nu eftersom jag annars mycket sällan får några överhuvudtaget. Tyvärr är inte de anonyma inläggen något att kommentera. Få jägare inser att att deras hobby skadar 100 000-tals djur helt i onödan då djuren inte behöver jagas och att de genom jakten förstör för oss natur- och djurvänner genom att reducera det vilda. Men det finns jägare som förstår detta och vi har jägare som är medlemmar i föreningen och vi har haft en jägare också i styrelsen.
Alltnog: Säljakten som jag skrivit om förut verkar komma igång. Tyvärr är denna jakt ovanligt svår då jägaren endast har huvudet på sälen att sikta på. Dessutom guppar sälen upp och ner i havet och risken för skadskjutningen är högst påtaglig. På TV så påtalade en person att sälarna i dag inte var skygga som de var när han var grabb. Om det är det rätta sättet att komma åt sälarna så borde det räcka att smälla av ett par skott utan att försöka döda sälarna. Skrämda blir de säkert om detta skjutande pågår vid de tillfällen som det är nödvändigt. Att de hade lärt sig när det var dags att släppa ut odlad havsöring och samlades för att kalasa på dessa kan inte vara skäl nog för jakt. Hur många fler öringar skulle överleva till fångst om inte sälarna trog en enda öring? 0 sälar tippar jag.
Nu har björnjakten bestämts till 305 av Naturvårdsverket. Om det inte vore för landshövdingen i Norrbotten som bestämmer att i stället för 66 björnar så ska 90 björnar skjutas i Norrbotten enligt en uppgift på FB. Landshövdingen är jägare och alltså jävig i denna fråga. Kan verkligen en person köra över Naturvårdsverket? Enligt mitt förmenande borde det räcka att skjuta de björnar som gör allvarlig skada t ex på renskötseln och de få björnar som visar ett oskyggt beteende. Varför ska björnar långt från bebyggelse och människor dödas? Är det bara för jägarens intresse och/eller rädsla för konkurrens?
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar