lördag 8 juni 2013

Jaktkritik

Den anonyme jägaren skriver att jag inte respekterar honom. Jag har ingen aning om vem han är. Det är jakten som jag är kritisk till.
100 000-tals djur skadskjuts varje år i Sverige.
350 000 djur skjuts och kastas sedan på sopbacken. Denna jakt kallas viltvård!
Jägarna äger inte djuren och ska därför inte bestämma hur den svenska faunan ska vara sammansatt.
Jag uppmanar jägaren att läsa Pelle Strindlunds "Jordens herrar" där resonemangen också kan syfta på jakten.
Jakt innebär dödandet av varelser som lika gärna som vi vill leva. De har samma fysiologiska egenskaper och en del människor har sämre mentala förmågor än djur men vi skulle aldrig tänka oss att döda dessa individer.
Enligt min mening är 90% av jakten i Sverige inte på något sätt berättigad. Om jägarna inte vore så hatiska mot rovdjur skulle snart rovdjuren se till att stammarna av älg och vildsvin vore hanterliga för både trafik, skog och grödor.
Läs hemsidan: jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. 350000 djur som slängs på tippen?? Var har du fått dessa siffror ifrån? Jag tycker jag har varit sansad i mina inlägg. Jag kommer inte med person kritik. Jag vill bara framföra min och många av jägarnas åsikt. Får be om ursäkt om jag sårat dig, men jag tycker ändå att du har en skev bild om hur jakt bedrivs. Alla eftersöksjägare som ställer upp i ur och skur och tar reda på trafikskadat vilt. Är de också onödiga?
    All utfodring vi gör på vintrarna till klövvilt, är det också fel? Allt viltvatten eller åkrar som vi skapar för småvilt, är det fel?
    Att det blir skadeskjutning ibland är inget någon jägare vill.

    SvaraRadera