onsdag 26 juni 2013

Jaktkritik

Jag läser i tidningen att Naturvårdsverket vill införa licensjakt på säl (gråsäl, vikare, knubbsäl; det framgår inte av notisen om det gäller alla arter). Tidigare har skyddsjakt förekommit på ca 300 - 400 gråsälar (jag har inte mina papper här på landet så jag är osäker på antalet som beviljats).
Skillnaden mellan skyddsjakt och licensjakt är att licensjakten inte är knuten direkt till det fasta fiskeredskapet utan skulle kunna bedrivas även på annat håll. I notisen framgår det att sälar orsakar allvarliga skador på fiskeredskap och att sälarna ökar (35 - 40 000 gråsälar och ca 10 000 vikare i Östersjön och 17 000 knubbsälar i Skagerrak och Kattegatt). Detta gör att skadorna också ökar. Antalet som ska få dödas anges inte utan Naturvårdsverket vill ha en ändring av jaktförordningen och har därför vänt sig till regeringen. Ett stalltips är att Eskil Erlandsson beviljar detta.
Min invändning är att säljakten är mycket svår och att det behövs mycket strikta föreskrifter för att jakten ska få bedrivas. Vid skyddsjakten fanns bestämmelser om att dykare skulle finnas tillgänglig för att kunna bärga sälen så att man visste att sälen hade skjutits till döds och att skytten skulle stå på fast mark och inte fick utnyttja båt. Det är ju oftast endast huvudet som sälen visar och detta är ju en mycket liten skottyta.
Jag hoppas om nu licensjakten kommer tillstånd att säkerheten vid jakten inte minskar och att antalet blir ett minimun just för att ju fler skott som avlossas desto fler skadskjutning. Sälar kan ju inte heller eftersökas och drunknar vilket måste betecknas som "onödigt lidande" som ju inte får förekomma vid jakt enligt jaktlagen.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar