söndag 13 januari 2013

Jaktkritik

I radioprogrammet OBS talade Moa Mattis i fredags (11/1) om djur och människor. Hon var förundrad över att i tidig ålder så är vi föräldrar angelägna om att barnen har gosedjur och vi läser sagor som handlar om elefanter, kaniner, grodor och andra djur. När barnen kommer upp i skolåldern så övergår djurintresset till varulvar och dinosaurier. Därefter avtar intresset och vi äter djur. 3 miljoner grisar slaktas varje år i Sverige. Det var det enda dödande som MM berörde.
Författaren Jenny Diskies "Allt jag inte vet om djur" handlar mycket om slakt och slakterier men endast i en bisats nämner hon jakt.
Då jag för en styrelsemedlem i Naturskyddsföreningen talade om att jag ansåg att jakten var det största djurskyddsproblemet i Sverige höll hon inte med mig utan ansåg att det var vår djurhållning. Jag vet inte vilka insikter hon har i djurhållningen men jag har aldrig hört att Naturskyddsföreningen försökt att få en ändring i vår djurskyddslagstiftning. Jag anser att grisar som hålls innestängda hela sitt liv och kor som bara får röra sig strax utanför lagården inte lider. De vet inte om något annat men skulle ju kunna ha det bättre som ekologiskt uppfödda djur har det. Men som sagt jag anser att de inte lider. Transporten och slakten är säkert stressande men jag hoppas att de är kontrollerade och att inte fysiskt lidande dessutom uppstår.
I jakten skadskjuts och stressas många djur som harar, rävar och älgar med drevkedjor. Skadeskjutningen uppgår till 15 - 30% och vid fågeljakt eftersök många gånger inte de skadskjutna fågeln som jag själv bevittnat. Jag har svårt att tänka mig att mellan 15 -30% av slaktdjuren skulle skadas och att detta skulle förbi okänt och inte åtgärdat. 95 % av svenska folket äter kött. (Finns det 5 % vegetarianer?). De flesta vet hur djuren lever, transporteras och slaktas. Men få vet hur jakten går till. När ett urval tillfrågas så anser sig 10-20% negativa eller tveksamma till jakt. Om jakten sker för rekreation eller nöje tar mer än 60 % avstånd från jakt. Nu jagar ingen jägare av tvång eller plikt mot stat och samhälle så de flesta människor i Sverige anser alltså att jakten inte borde finnas.
Men hur ska vi jaktkritiker kunna komma ut med information om hur jakten sker?
Se hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Du måste skämta? Du tror inte att djuren i djurfabrikerna lider? http://www.ettlivsomgris.se/

    SvaraRadera