torsdag 13 december 2012

Jaktkritik

För ett par dagar sedan skrev Aftonbladet om de dödsskjutningar som sker i samband med jakt. Där visades att dödsskjutningarna gått ner frän ca 4 per år på 1970-1980-talen till 1,2 per år nu på 2000-talet. Det är verkligen glädjande. Men Jägareförbundets tro att det är jägarexamen som lett till detta har jag svårt att tro. Skjutprovet som finns i jägarexamen är så enkelt att 10-åringer klarar av det. Men jag tror däremot att jaktledarna har blivit mycket mer uppmårksammade på problemet och att organisationen av älgjakten, dår de flesta olyckorna sker, har blivit mycket bättre. Tillsammans med bättre kommunikationsutrustning mer medvetna jägare om problemen har fått ner dödstalen. Men hur många är skadskjutningarna? Fortfarande tycker jag att det är märkligt att en hobby som dödar människor ska tillåtas.
Jag hörde på radio att HD inte tar upp den friande domen där en jägare sköt på en älg men då kulan gick genom älgen dödades en skidåkare. Jag tycket att det är stötande att dödandet av en människa inte ska leda till något straff överhuvud taget. Man kan tycka att det var en ovanlig otur men det är lika väl vållande till annas död. Jag kommer att tänka på en privatchafför som en dimmig kväll kom körande på en svagt upplyst stadsgata. Han var medveten om den dåliga sikten och höll därför en lägre hastighet än den tillåtna. Men plötsligt ser han något ligga på vägen och hinner inte stanna utan kör över den gamle mörkklädde mannen. Chaffören dömdes till vårdslöshet i trafik då han inte hade hållt en tillräcklig låg hastighet så att han hade kunna stanna då han upptäkte kroppen. Här gör chaffören vad man kan tycka är rimligt men ändå döms han. Jägaren i det andra fallet kontrollerar inte vad som finns bakom älgen och har alltså brustit i uppmärksamhet men jägare har alltså lättrae att komma undan straff.
Som en kommentar till kommentaren till mitt förra inlägg. Mina citat på hur många vargar som måste finns för en långsiktig bevarandestatus är skrivna av Sveriges ledande populationsgenetiker. Jag undrar vilken kunskap som "genetikern" till kommentaren har.
läs: www.jakkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar