tisdag 20 november 2012

Jaktkritik


I en notis i DN den 19/11 så kräver Sveriges jordbruksarrendatorers förbund med ca 3 500 medlemmar att vildsvinen utortas. Vildsvinen orsakar allvarliga skador och många bönder får sina skördar förstörda och förlorar naturligtvis stora inkomster.
Jag vet hur förbannad man kan bli när bara en gräsmatta vid mitt sommarhus i norra Uppland förstördes. Förutom en massa arbete med att lägga om gräsmattan så kostade det mig också gräsfrö och ett staket runt hela tomten för att skydda mig från nya angrepp. Men de två sista åren har jag sluppit ifrån uppbökad trädgård även om vildsvinen har varit nära min tomtgräns.
Alltnog mina skador är självfallet småpotatis jämfört med vad svinen kan ställa till med i en potatisåker eller annan gröda. Men att gå så långt som till att utrota vildsvinen anser jag är att gå för långt. Riksdagen beslutade 1980 att vildsvinen tillhör vår fauna och vildsvinen har funnits
här i säkert många tusen år. Men en reduktion av stammen som anses uppgå till 200 000 djur är säkert behövlig för att begränsa skador på jordbruksmark och trafikskador. 
De föreslagna metoderna som arrendatorerna föreslår, fällor, mörkersikten och jakt från fordon, är till en del redan tillgodosedda. Fällor håller man på att testa och eftersom jakt på nätter med lampor redan tillåts så borde tycker jag mörkersikten också kunna tillåtas. Jakt från fordon är ett känsligt kapitel. Jag vet att man från jägar håll är rädda för att tjuvjakt på så sätt skulle kunna underlättas. För min egen del tycker jag att jakt som underlättar dödandet är att föredra framför jakt som stressar djuren; ljud och lukt från människa. Med fordon kan man också mycket lättare komma nära djuret vilket också underlättar ett snabbt dödande och med mindre risk för skadskjutning. 
Ska man jaga; likamed döda djur ska det ske snabbt och effektivt. Illegal jakt måste man komma åt på annat sätt än att förbjuda jakt från fordon. Jag är övertygad om att den illegala jakt redan idag sker från bil och med strålkastare. Men jag tror att en orsak mot jägarnas motstånd mot jakt från bil att "spänningen" och "avkopplingen" inte blir den samma och naturligtvis inte heller tillfredsställelsen att kunna skryta med sin goda träffsäkerhet.
Läs www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar