torsdag 23 augusti 2012

Jaktkritik

Jag läser att björnjakten har börjat. 312 björnar ska skjutas. Det är enligt uppgift ca 10% av den svenska björnstammen. Vem vet? Det verkar i alla fall så att den svenska björnstammen fortfarande ökar och då lär väl inte det skjuta antalet vara för högt. Men tidigare har jakten påverkat björnstammen så mycket att den höll på att utrotas och man fick fridlysa björnen på 1940-talet. Kanske man har bättre kontroll på även den illegala jakten så att Naturvårdsverket förhoppningsvis inte behöver slå larm om att björnstammen minskar.
Men jag har aldrig förstått varför björnar ska jagas i så stor omfattning. Jag vet att vissa björnar dras till soptunnor och till byar där de lättare kan få tag i mat. Men jag anser att dessa björnar ska skyddsjagas för att inte människor ska bli rädda. Jag vet dock inget fall där någon "problembjörn" har orsakat några bekymmer men människors rädsla måste man ta på allvar. Men med den jakt som bedrivs idag skjuts de flesta björnar långt från människor och skulle aldrig besvära några.
Det är alltså inte för att rädda människor som jakten bedrivs utan för att björnar tar byten från jägarna själva. Detta motiv är inte seriöst. Jägarna äger inte djuren och ska heller inte bestämma hur den svenska faunan ska vara sammansatt. Tyvärr tycker de ansvariga i regering och på Naturvårdsverket att så ska det vara. Låt oss gemensamt ändra på den synen.
En fördel med årets jakt är att jakt vid åtel ska tillåtas. jag anser att jakt ska vara så effektiv som möjlig och då är åteljakt en möjlighet. Jägaren ligger förhoppningsvis på ett lämpligt kort avstånd och kan i lugn och ro sikta på ett djur som står stilla vilket inte alltid är fallet när jakten bedrivs ute i markerna.
Läs hemsidan: www.jaktkritikerna.se och gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar