fredag 10 augusti 2012

Jaktkritik

Det är en gammal uppgift från i juni att Lantbruksmininster Eskil Erlandsson bestämt att många jagade arter ska få längre jakttid f o m nästa år. Det gäller t ex rödräv i norr, dovhjort i söder och ringduva där jakten ska få börja två veckor tidigare än nu. Detta innebär att det kommer att vara helt möjligt att ringduvan fortfarande har ungar. Dessutom ska grågås och vitkindad gås få jagas på sådda fält. Vigg, knipa och storskrake ska få jagas till den 31 jan. Varför? Det finns ingen rimlig anledning än att Jägareförbundet vill ha det på det sättet. Erlandsson är också jägare och förmodligen också medlem i Jägareförbundet. Det är sådan som kallas jäv. Men sådant tar man ingen hänsyn till i riksdagen.
Detta är nog kända uppgifter för många men inte att Sveriges ornitologiska förening också hade sänt in ett antal förslag till förändringar i jaktförordningen. t ex att sädgåsen skulle fredas då den svenska populationen är mycket svag och det inte finns möjligheter till att skilja dessa från andra östliga individer. Även alfågel och ejder som har minskat mycket det senaste årtiondet skulle också fredas. Dessutom ville SOF att ripjakten skulle skjutas till den 10 sept för att överenstämma med den norska jakttiden. Inget av dessa och andra förslag som förbud mot jakt på arter som inte konsumeras fick något gehör.
Klart är att utökad jakt godtas men inga inskränkningar!

Läs hemsidan: wwwjaktkritikerna.se
Gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Jag tror jag frågat om detta förrut, men visst är det så att Ripa jagas med snaror? Att det skulle vara det enda djur som får jagas med fälla? Jag har också hört förklaringen att ripan inte har ont av att fastna i fälla, är detta sant?
    Jag brukar läsa din blogg, jag tar ibland upp dessa saker med släktingar som är jägare och de har förstås väldigt ofta helt andra förklaringar på det jag säger.
    Jag tror inte jägare i stort är några mördarmaskiner, men jag har läst de böcker de får då de utbildar sig till jägare och tycker dessa är klart undermåliga, de tar inte upp någon som helst kritik tillsatt viss jakt skulle vara fel eller oetisk. Ämnet etik finns överhuvudtaget inte nämnt i dessa böcker.

    SvaraRadera