tisdag 13 mars 2012

Jaktkritik

Jag läser på FB att Jägareförbundet vill börja jaga snatterand och skogsduva. Båda arterna har varit fridlysta i många år. Snatteranden har aldrig varit jaktbar och skogsduvan fridlystes jaktåret 1957/1958.
Arterna är som Sveriges Ornitologiska förening påpekar fortfarande sällsynta men utan att ha läst Jägareförbundets motivering antar jag att de är medvetna om detta men motiverar jakten med att det är svårt att skilja snatterand från gräsand speciellt på hösten och att det ofta förekommer skogsduvor i ringduveflockar och att det därför är svårt att skilja skogsduva från ringduva.
Jag vet också att snatteränder skjuts i samband med gränsandjakt. Jag fick nämligen se två skjutna snatteränder som skjutits på Öster-Malma (Jäagreförbundets utbildningsskola) för några år sedan. Här var det jaktelever som inte kunde mer om artkännedom!
Men den enda riktiga åtgärden är ju att också fridlysa gräsand och ringduva. Även om de båda arterna är vanliga så finns det ingen anledning till jakt på dessa arter. Andjakten är ju enbart ett oetiskt nöje för de jägare som inte har någon empati. Andjakten och ringduvejakten innebär att 10 000-tals fåglar skadskjuts och att i dessa fall eftersöks inte de skadade djuren. Detta kan jag med säkerhet veta eftersom jag sett andjakt på Hargs marker (norra Uppland). Se tidigare blogg!
All fågeljakt borde förbjudas då den alltför mycket skadar fåglarna och orsakar onödigt lidande!
Se hemsidan: www.jaktkritikerna.se
Gå med i FB-gruppen Jaktkritikerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar