söndag 20 februari 2011

Jaktkritik

Jag vet att många inte har DN så därför publicerar jag min insändare från DN (den 19 feb). Den enda skillanden är att insändarredaktören tog bort föreningens namn då insändaren publicerades.
Insändaren var en replik på en liten artikel där man påstod att uttern förgiftats av PCB och att det var därför den blev så sällsynt. Så här skrev jag:

Det är glädjande att uttern börjar komma tillbaka. Men det är en myt att utterns tillbakagång berodde på miljögiftet PCB.
Jag har frågat alla var man kan läsa denna vetenskapliga uppsats som nämnt detta som utterns huvudsakliga skäl till dess tillbakagång och aldrig fått något besked.
Vad jag vet är att ca 4 000 uttrar sköts de 10 åren före fridlysningen 1969 (Jägareförbundets egen statistik). Med en så utspädd utterstam är det ju naturligt att de kvarvarande uttrana har mycket svårt att hitta partner och det måste ta lång tid innan utterstammen återhämtar sig.
Även om vissa utterstammar drabbades av PCB t ex de i skärgården så måste jakten var den orsak som mest drabbade utterns tillbakagång.
Hans Ryttman
Jaktkritikerna

1 kommentar:

  1. Det är oerhört viktigt med den här typen av upplysning på väl synlig plats i media. Annars blir det alltid jägarnas "sanning" som publiceras. Vad var det för sätt att ta bort föreningens namn? Borde kanske påtalas. Det normala är väl att företrädare för föreningar får med sina föreningsnamn.

    SvaraRadera