tisdag 16 mars 2010

Jaktkritik

I flera äldre nummer av Jaktdebatt har jag diskuterat jaktens påverkan på djurpopulationerna. Utefrån vetenskapliga artiklar speciellt från den amerikanska tidskriften Journal of Wildlife Management har jag kunna lära mig att jakten är addetiv. Detta begrepp addetiv innebär att jakten ökar dödligheten i de djurpopulationer som jagas. Den naturliga dödligheten, som innebär att gamla, sjuka, unga och svaga djur dör som en följd av deras möjlighet att få tag i föda eller bli föda för andra djur, ökar alltså. Det är inte så att jakten lägga ovanpå den naturliga dödligheten utan jakten innebär naturligtvis också att i bland även ett svagt djur dör genom jakten i ställt för att dö på annat sätt. Men ju mer en art jagas desto större blir den ökade dödligheten. Om jakten sker sent på året som under jakten på skogshöns och ripor i februari - mars innebär det självklart en större belastning på populationerna då ju dessa har klarat den värsta perioden under året. De svaga individerna har troligen dött under den gågna vintern.
Varför jag tar upp denna viktiga kunskap att jakten är addetiv beror på att jag i helgen fick en broschyr från The European Union for Bird Ringing (EURING) där det bland annat stod att överlevnaden av rödhake och taltrast hade visat sig vara addetiv och beroende av jakttrycket. Denna kunskap var ett resultat av att ringmärkning hade bedrivits i stor skala och under många år.
Som sagt alla vetenskapliga undersökningar visar att jakten är till skada för de populationer som jagas. Vi har alltså färre djur i våra marker än vi skulle behöva ha på grund av jakten.
Läs också vår hemsida: www.jaktkritikerna.se

3 kommentarer:

  1. Vilken koll du har på jakttiderna, ripa jovisst, men inte skogsfågel under den tid du anger :)
    hehe, kanske man bör kolla fakta innan man sätter ord på pränt.

    SvaraRadera
  2. Undrar bara hur många av era medlemmar som utfört reell viltvård?
    Stödutfodring,anlagt viltåkrar,saltstenar,fällt asp mm.mm.
    Mest trams och naturromantik på den här sidan skulle jag vilja säga.
    Och nej,jag är inte jägare.

    SvaraRadera
  3. Johan, även om du inte är jägare(fast det tror jag nog att du är med de åsikter du har),så är det lite sorgligt att se hur krasst du ser på livet. Vad vore vi människor om vi inte hade några drömmar. Min dröm är att de goda människorna får bestämma mer. Och jag tror faktiskt att de flesta människor är goda i grunden. Men de människor som dödar djur för nöjes skull hör i min värld inte till de goda.. Tur att de(ni) bara är cirka 3% av befolkningen. Hur skulle världen se ut om ni vore flera? Ni är tillräckligt aggressiva trots att ni är så få. Men att övrig del av befolkningen 97%) inte ska lägga sig i det ni håller på med är väl er dröm antar jag. Om du är intresserad så har jag faktiskt matat rådjuren en del i vinter. Dock utan att ha något som helst intresse av att döda dem. Man kan ge lite mat men inte göda dem. Det är det många rådjur som faktiskt dör av en vinter som denna. Det är meningen att de ska gå på sparlåga under vintern. Inte se ut som gödkalvar, som jag har sett en del göra efter jägarnas utfordring. Eller ligga döda runt ensilagebalarna som jag också har sett en del rådjur göra. Det är sorgligt att se.

    SvaraRadera