tisdag 23 februari 2010

Jaktkritik

Jag har alltid varit kritisk till jaktförordningens paragraf om jakt nattetid. Älg får jagas fr o m en timme före solens uppgång och till solens nedgång. Hjort, rådjur och mufflonfår (?!) samt björn, varg, järv och lo får jagas fr o m en timme före solens uppgång till och med en timme efter solens nedgång. Andra djur får alltså jagas när som helst på dygnet! Med tanke på den stora skadskjutningsrisken (som ju inte är obetydlig i fullt dagsljus) och den obefintliga möjligheten att eftersöka skadat vilt (jakten sker ju på hösten och vintern då ju nätterna är mörka) anser jag att all jakt skall vara förbjuden efter en timme före solen nedgång. Detta för att eftersöket skall ha en chans att lyckas. Jag har läst om rådjur som skadsköts vis solens nedgång och eftersöket avbröts för att mörkret gjorde det omöjligt. Rådjuret återfanns på morgen därpå åtta timmer efter skottet träffat djuret. Tala om djurplågeri!
Varför jag tar upp detta är att en jägare påpekar att vildsvin måste jagas på natten. Detta är helt fel. Då jag var uppe vid min sommarstuga i helgen såg jag fem vildsvin vid en matning med säd som Hargs bruk har. Detta var mitt på dagen (ca 13.00) med en svag sol tittande fram. Allt går om man inte har förutfattade meningar.
Läs vår hemsida: www.jaktkritikerna.se

1 kommentar:

  1. Jaktförordningen 1987:905 9§ 2
    Björn får jagas bara under tiden fr.o.m. en timme före solens uppgång till två timmar före solens nedgång.
    Ha koll på fakta. Detta är en anledning till att debatten har förlorat sin saklighet och blivit en infantil pajkastning. Detta och "jag har hört/läst" historierna som finns överallt så fort det är "jaktvänner vs jakthatare". Säger inte att de är osanna, men källkontrollen är under all kritik. Tyvärr är det ingen "sida" som kan hävda sig oskyldig när det gäller osaklighet i denna pajkastning.
    Varför (?!) efter mufflon?

    SvaraRadera