tisdag 21 oktober 2008

Jaktkritik

Björnjakt
För någon tid sedan fick jag tillsänt mig ett antal tidningsutklipp från Norrbotten som gällde ett par björnjakter. För mig som inte är mot jakt men som häftigt bekämpar hänsynslös och oetisk jakt är skildringarna skrämmande.
Den första jakten skedde i närheten av Masungsbyn. Där låg några jägare vid en åtel och väntade på en räv. I stället kom det en björn som jägarna sköt på. Eftersom det var en räv de enligt egen utsago väntade på antar jag att de använde hagelgevär. Utgången blev också den väntade, björnen som de sköt på, skadsköts.
För att kunna uppsöka den skadskjutna björnen tillkallade de en vän som hade hund för att sköta eftersöket. Denna jägare följde björnspåret och fann björnen ca kl 23 då det var mörkt ute. Björnen uppsöktes och kunde avlivas med grovkornigt hagel.
Jag har polisanmält denna jakt för att få klargjort om detta kan vara inom jaktlagens normer. Jag anser att minst fyra fel gjordes: 1) Jägarna som låg och väntade på räven sköt troligen med otillåtet vapen. 2) Björnjakt vid åtel är förbjudet 3) Jakt efter björn får inte ske efter mörkrets inbrott enligt jaktlagen 4) Björn skall jagas med grovkalibrigt vapen s k klass 1-vapen.
Ännu har jag inget hört från polisen i Norrbotten men hoppas naturligtvis att åklagare kommer fram till att ett jaktbrott har begåtts. Ett åtal skulle visa andra jägare vad som inte är tillåtet vid björnjakt.
Den andra björnjakten skede nära Gällivare. Där kom en jägare och såg en kulle som han anade var ett björnide. I stället för att gå därifrån blen han "nyfiken" och gick runt kullen för att hitta ingången. När han kom nära ingången kom björnen utrusande och jägaren kunde på nära håll skjuta björnen. Han var van vid snabba skott då han sen flera år var en van tävlingsskytt i levduveskytte. Men kan det vara lagligt att störa björnar som går i ide? Även denna jakt är föremål för utredning av åklagare.
Min inställning är att låt björnar som är skygga och lufsande omkring i vildmarken vara men skjut de som kommer nära bebyggelse och visar intresse för soptunnor och kan uppfattas som orädda. Björnar är skygga och anfaller ingen människa om de inte retas på något sätt t ex genom skadskjutning, störning vid ide eller närhet till ungar och mat.
Bevara våra bjönar och se till att människor lär känna dem. Ta efter de stora turitmagneter som finnar har byggt upp genom björnsafaries där tusentals människor kommer för att få se björn vid åtlar från gömslen. Varför åka till Finland när det går att göra likadant i Sverige?
Besök gärna hemsidan: http://hansynsfulljakt.webhop.net/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar